برای بررسی ابعاد و زوایا و شناخت نقاط قوت و ضعف هر چیزی بویژه اگر مستقیما مربوط به خودمان باشد بنظر بنده صداقت شرط اول است اینکه با خودمان صادق باشیم و واقعیت ها را همانگونه که هستند ببینیم و بپذیریم و پس ازشناخت آنها با دسته بندی داده ها به دنبال راه حل مشکلات و تنگناها یا مسیر پیشرفت بهتر و بیشتر در نقاظ قوت ها برویم این رویکرد صادقانه خواهد توانست جایگاه واقعی مان را نشان داده و در صورت خواستن و برنامه ریزی درست ،ما را در مسیر درست قرار دهد.
صادقانه و بدون هیچ گونه انکار باید گفت، یکی از کاستی هایی که روستای عزیزمان از سالهای دور با آن دست به گریبان بوده بحث تحصیل وتربیت و معرفی نسل تحصیل کرده و تاثیر گذار در جامعه و منطقه است و با وجود تمامی توانمندی ها و موفقیت ها و پیروزیهای چشمگیر در عرصه های ورزشی، نتوانسته ایم مانند دیگر روستاهای معروف و شناخته شده منطقه که اکنون به شهر تبدیل شده اند در بحث تحصیل و بقول خودمان تربیت و معرفی دکتر مهندس موفقیت های در خور کسب نموده و در این قسمت بدون هیچ گونه شکی قافیه را باخته ایم. تعداد افراد تحصیلکرده قبل و بعد از انقلاب ما با این روستاهای سابق به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. تمامی این عقب ماندگی های تحصیلی نتیجه سلسله علل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و …. است که جای پرداختن به آنها در این مقال کوتاه نیست.حدود بیست سال پیش برای تحقیقی در مورد تاریخچه روستا نزد یکی از بزرگان قدیمی روستا رفته بودیم ایشان سندی را نشان داد که در صورت اجرایی شدن آن که به همکاری اهالی وقت روستا بستگی داشت بی شک جایگاه محمد آباد در بحث تحصیل با جایگاه دیگران عوض می شد وشاید آنها غبطه سابقه درخشان تحصیلی فرزندان این روستا را می خوردند. درخواست ساخت دبیرستان در روستای محمد آباد که به دلیل عدم درک شرایط زمانه و سمت وسوی حرکت جامعه در آینده و ضرورت و الزامات قرار گرفتن در مسیر درست پیشرفت و عقب نماندن از گردونه توسعه آن روز اهالی محترم محمد آباد ساخته نشد و اهالی روستای دیگر گرگان پیشقدم ساخت آن و همیاری در ساخت آن شدند و این چنین آینده تحصیلی آنروز محمدآباد و سابقه تحصیلی امروز ما، با آنها جابجا شد. درک درست از بزنگاه ها توسط مردم و مسئولین روستا و البته همکاری وهمراهی آنها در کنار یکدیگر راهگشای روستا و فرزندان و مردمان آن خواهد بود.
کانون فرهنگی شهید مکتبی محمدآباد با درک عقب ماندگی شدید علمی و تحصیلی دانش آموزان روستای محمد آباد و قرار نداشتن بدنه دانش آموزی محمد آباد در سطح بالای علمی منطقه و نیاز های علمی آنها و آگاهی از محدودیت ها و تنگناهای اقتصادی، پای در راه تقویت بنیه علمی دانش آموزان روستا گذاشت. باشگاه فردا در راستای ارتقای فرهنگ و دانش روستا با استفاده هدفمند از درآمد های اندک کانون فرهنگی از محل اجاره مغازه ها و چشمداشت به همراهی و همکاری دیگر نهاد های روستا بویژه شورای اسلامی با ارائه طرح باشگاه فردا به حضور تمامی اهالی روستا معرفی گردید. برگزاری کلاس های تقویت بنیه علمی برای دانش آموزان روستا با استفاده از معلم های تراز اول شهرستان آنهم با پرداخت شهریه ناچیز در مرحله اول از برنامه های این باشگاه اعلام گردید.با تمامی نیازهای شدید آموزشی و تحصیلی که توسط نگارنده و دیگر دوستان احساس می گردید متاسفانه این طرح و برنامه کمترین بازخوردی در بین اهالی و خانواده های روستا نداشت و کمترین عکس العمل مثبت یا منفی نسبت به آن نشان داده نشد.پوشش و رفع تمامی مشکلات حضور در کلاس های تقویتی دانش آموزان روستا برای شرکت در کلاس های تقویتی در شهر گرگان، اعم از شهریه های بالای کلاس های تقویتی عمومی و بویژه کلاس های تقویتی خصوصی و نیمه خصوصی در شهر گرگان ، هزینه های بالای سرویس و وقت های تلف شده در مسیر رفت و برگشت کلاس ها و ترافیک گرگان و خستگی دانش آموزان در صورت اجرای این طرح ، همگی نشان از جذابیت کلاس های ارائه شده باشگاه برای خانواده ها و دانش آموزان داشت.
علی رغم مشکلات زیاد با همکاری معلم های گرانقدری که در نیمسال اول سال 1402 با تمامی کاستی ها و حداقل حق الزحمه حاضر به حضور در کلاس ها شدند کار ثبت نام ترم اول با اعلام برنامه کلاسی و امکان برگزاری کلاس ها در دوره اول متوسطه برای دختران و پسران در درس های ریاضی، علوم، ادبیات و عربی انجام گرفت با وجود تمامی جدابیت ها و امتیازات برشمرده، متاسفانه استقبالی ازاین کلاس ها بعمل نیامد. بیشترین استقبال دردرس ریاضی بود که با تمامی بی انگیزگی داشن آموزان شرکت کننده در این کلاس ها ونارضایتی معلم مربوطه از اکثریت دانش آموزان شرکت کننده دختر و پسر برای تمامی سالهای هفتم، هشتم و نهم دختر و پسر برگزار گردید. درس علوم تجربی هیچ متقاضی نداشت و دروس ادبیات و عربی صرفا به چند دانش آموز پسری که با پیگیری خانواده وشناخت کامل از امتیازات مدرسه نمونه دولتی امام علی که در این روستا ساخته شده است خود را برای آزمون دبیرستان نمونه آماده می کنند عملا علاقمند دیگری برای شرکت در این کلاس ها متقاضی نگردید.